تاریخ انتشار: جمعه 1399/11/17 - 20:39
کد خبر: 384943

فجر ۳۹| سینمای ایران بدون روتوش؛

«ابلق»؛ فراخوان جنوب شهری‌ها برای پیوستن به جنبش (Me Too)

«ابلق»؛ فراخوان جنوب شهری‌ها برای پیوستن به جنبش (Me Too)

این همه بازنمایی سادیستیک از جنوب شهر برای چیست؟ برای آنکه نسخه بپیچیم که:‌ ای زنان جنوب شهر! اگر می‌خواهید از این فلاکت نجات یابید، کمی مثل شمال شهری‌ها شوید و فی المثل به جنبش شیک و آوانگارد (Me Too) بپیوندید. شوهرهایتان هم که ممکن است شما یا متعرضان به شما را بکشند، به ما بسپارید! آن قدر در سینما لجن مالشان می‌کنیم که دیگر نتوانند در جامعه سر بلند کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» سیدعلی سیدان// ابلق افشاکننده بیگانگی فیلم ساز با جنوب شهر و حاشیه شهر است.‌ای کاش فقط بیگانه بود. دوربین آبیار رسما به حاشیه شهر تجاوز می‌کند و تصویری اگزوتیک و حتی سادیستیک از جنوب شهر نمایش می‌دهد. خب، البته فیلم ساختن از جنوب شهر مد شده و جنوب شهری‌های بیچاره شده اند ابژه دست فیلم سازان شمال شهری و نوکیسه. جنوب شهری‌ها در ابلق ابله‌اند.

ابله‌هایی که حتی نمی‌فهمند وقتی کودکشان از موش می‌ترسد، نباید به تماشای معرکه شکار موش توسط مار ببرندشان! زنان جنوب شهری این قدر ابله اند که وقتی می‌دانند مرد هیزی به آن‌ها نظر دارد، پرده خانه را نمی‌کشند و فضای خانه را به روی چشم چران باز می‌گذارند. فیلم، پس از یک جنگ اعصاب، که ممیزه فیلم‌های جنوب شهری است، آغاز می‌شود و سپس با چند کلیپ توریستی از جاذبه‌های اگزوتیک حاشیه شهر، کانتکست فیلم تمهید می‌شود.

جنوب شهری‌ها با پا می‌پرند توی تشت گوجه فرنگی، جنوب شهری‌ها کروکثیف هستند، جنوب شهری‌ها بی کله هستند، جنوب شهری‌ها زشت هستند (به جز «راحله»)، جنوب شهری‌ها ابله هستند (حتی «راحله»)، جنوب شهری‌ها غیرت جنون آمیز دارند. مدام صلوات چاق می‌کنند و صدای اذان هم که در آمبیانس پخش می‌شود تا در این فضای مخوف، شبیه فیلم‌های اسلام هراسانه یک دگرآزاری تمام عیار را شاهد باشیم. فیلمساز به گریمور سفارش داده هر چه می‌توانی بازیگر‌ها را زشت کن! این وسط سهم مادر «علی» (با بازی گیتی معینی از همه بیشتر است و زن سنتی را به بی رحمانه‌ترین شکل ممکن زشت و تندخو جلوه داده است.

«ابلق»؛ فراخوان جنوب شهری‌ها برای پیوستن به جنبش (Me Too)

این همه بازنمایی سادیستیک از جنوب شهر برای چیست؟ برای آنکه نسخه بپیچیم که:‌ای زنان جنوب شهر! اگر می‌خواهید از این فلاکت نجات یابید، کمی مثل شمال شهری‌ها شوید وفی المثل به جنبش شیک و آوانگارد (Me Too) بپیوندید. شوهرهایتان هم که ممکن است شما یا متعرضان به شما را بکشند، به ما بسپارید! آن قدر در سینما لجن مالشان می‌کنیم که دیگر نتوانند در جامعه سر بلند کنند.

به یاد بیاورید سکانسی که زنان محله جمع شده اند و از تجربه آزار جنسی می‌گویند. جالب است که هیچکدامشان هم دم برنیاورده اند، چون از شوهر‌های غیرتی و بی کله شان می‌ترسند؛ و جالب‌تر آنکه به جای سهمگین بودن روایت این آزارها، سکانس مذکور به شکل یک کمدی (ان شاء الله ناخواسته) درآمده که خنده بر لب تماشاگر می‌آورد. اینجاست که فیلم از سمپاتی برای یک زن خاص به تعمیم ناروا، شعارزده و کمیک به کل زنان جنوب شهر سقوط می‌کند.

اینکه سکانس اعتراف به تعرض، حالت کمیک دارد، نگاه ضداخلاقی فیلمساز به تعرض جنسی را لو می‌دهد یا نشان از شدت نابلدی فیلم ساز در کنترل لحن فیلم است؟ هرچند چه فرقی می‌کند وقتی نتیجه یکی است؟ اگر شوهر راحله یک آدم متشخص و متمدن بود و آن قدر‌ها هم غیرتی نبود که بخواهد کسی که به زنش نظر دارد را بکشد و پس از اطلاع از این موضوع خونسردی اش را حفظ می‌کرد و فورا به پلیس تلفن می‌کرد، باز هم درام ابلق شکل می‌گرفت؟ ملاحظه می‌فرمایید که چه دوگانه ابلهانه‌ای برای کشمکش و تنش فیلم تمهید شده است؟

از آن طرف فیلمساز، چپ و راست بنر‌های انتخاباتی را در کادر می‌چپاند و این تمام سهم سیاست در عالم فیلم است؛ وای که چه نقد سیاسی رادیکالی! هم جنوب شهری‌ها را راضی می‌کند، هم شمال شهری‌ها را و هم سیاستمداران را!

این فیلم مکمل فرهنگی تجاوز اقتصادی خرپول‌ها و تجاوز سیاسی قدرت طلبان به حاشیه شهر است. آن روی سکه این فیلم یک سبک زندگی متعفن نوکیسه خوابیده که ابدا مسئله جنوب شهر را نمیفهمد. پیشنهاد من به فیلم ساز این است: لطفا دست از سر جنوب شهر بردارید و حالا که الحمدلله با هدر دادن پول بی زبان و ساختن چند فیلم بد، کمی کار کردن با دوربین را یاد گرفتید و این از کیفیت بصری قابل قبول‌تر فیلم آخرتان پیداست، بروید و درباره چیز‌هایی فیلم بسازید که از نزدیک می‌شناسیدشان. مثلا به جای آنکه درباره چرک و چندش جنوب شهر فیلم بسازید، درباره گند و کثافت نوکیسه‌های اطرافتان فیلم بسازید. درباره همان‌هایی که نامه حمایت ازشان را امضا می‌کنید و اکنون در دادگاه دارند بابت بالا کشیدن پول ملت محاکمه می‌شوند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
سردار شیرازی: عملیات وعده صادق شکافی بزرگ بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد
ادای احترام تکاوران تیپ ۲۵ ارتش به معلمان +فیلم
گفت‌و‌گوی هنیه با وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آتش‌بس
آب پاکی بایدن روی دست معترضان: در سیاست‌ها تجدیدنظر نمی‌کنیم
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
جزئیات لحظه پیدا شدن یسنا توسط امدادگر کایت سوار هلال احمر +فیلم
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top